Heliås är NTA-kvalificerad vilket innebär ett samarbete med Kungliga vetenskapsakademien och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och kommuner och fristående skolor runt om i Sverige.
Arbetssätten i NTA-teman
Grundfilosofin inom NTA är arbetssätten som sätter eleverna och deras frågor i centrum.
Varje
NTA-tema är komplett med experimentmateriel för arbete i helklass under
en period på 8-10 veckor. Eleverna bygger successivt upp ett
erfarenhetsbaserat kunnande inom naturvetenskap och teknik, inklusive
språklig utveckling och eget ansvarstagande.
Arbeta som forskaren
NTA bygger på att eleverna
ställer frågor, söker svar, undersöker, resonerar med varandra,
undersöker mera och dokumenterar sitt arbete och sina resultat:
Fokusering
Elever och lärare börjar med att
exemplifiera och klargöra vad de vet om det aktuella temat. De tydliggör
mål och ställer frågor för arbetet samt planerar temaperioden
tillsammans.
Utforskning
Eleverna formulerar
frågor och ställer hypoteser. Därefter undersöker, experimenterar och
utforskar de aktuella frågor, objekt och fenomen. Eleverna dokumenterar
kontinuerligt sitt arbete.
Reflektion
Eleverna
presenterar sina erfarenheter och resultat samt återkopplar också till
frågor och förutsägelser. Även värderingsfrågor behandlas. Eleverna
formulerar vad de lärt sig i temat eller momentet.
Tillämpning
Arbetet förs vidare till nya frågor och olika typer av tillämpningar.
.
Just nu har vi möjlighet att jobba med följande teman på vår skola:
- Fast eller flytande
- Från frö till frö
- Rörelse och konstruktion
- Magneter och motorer
- Mönster och algebra
Vill du att dina barn ska få en utbildning där de har möjlighet att välja sin framtid?
Ansök till Heliås SvartvikLäs mer om oss på Facebook.
Heliås Svartvik FacebookLänkar till elevsidor
Fritids Förskoleklass Årskurs 1 Årskurs 2 Årskurs 3 Årskurs 4 Årskurs 5,6
© Heliås Svartvik 2023
Skapad av Owre.se